- Bezpieczeństwo
- Praca
- Pomoc Społeczna
- Edukacja
- Ochrona Zdrowia
- Budownictwo i Geodezja
- Drogi Powiatowe
- Komunikacja
- Ochrona Środowiska
- Ochrona Konsumentów
- Organizacje Pozarządowe
- Paszporty
- Nieodpłatna pomoc prawna
- RODO
- Patronat Starosty
- Kultura i Sport
- Ekonomia społeczna
- Koronawirus - informacje
- Nagroda Starosty Powiatu Wyszkowskiego
- Projekty realizowane z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych
- Pomoc Ukrainie - niezbędne informacje
- Cyberbezpieczeństwo
- Dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie
Zadania i działaność Domu Pomocy Społecznej
prowadzony przez Zgromadzenie Sióstr Benedyktynek Samarytanek Krzyża Chrystusowego z
siedziba Domu Generalnego w Niegowie, ul. Klonowa 1, 07-230 Zabrodzie.
Dom działa na podstawie:
• ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej ( tekst jednolity Dz.U. z 1998 r.
Nr 64, poz. 414 z pózn. zm.),
• rozporzadzenia MPiPS z 15 wrzesnia 2000 r. w sprawie domów pomocy społecznej
(Dz.U. z 2000 r. Nr 82,poz.929),
• umowy z Wojewoda Ostrołeckim z dnia 29 grudnia 1995 roku i kolejnych aneksów do tej umowy zawieranych ze Starostwem Powiatowym w Wyszkowie,
• regulaminu ustalonego przez Zgromadzenie i uzgodnionego ze Starosta Powiatu
Wyszkowskiego.
Dom działa pod nazwa „Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci w Niegowie”, ma swą siedzibę w obiektach stanowiacych własność Zgromadzenia w Niegowie przy ul. Wierzbowej 4.
Dom ma zasięg działania ponadlokalny, przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie do 30 roku życia - koedukacyjny. Mogą w nim przebywać
osoby po ukończeniu 30 roku życia jeżeli charakteryzuje je mała zdolność adaptacyjna do zmiany otoczenia i okres pobytu tych osób przekracza 5 lat.
Pobyt w placówce jest odpłatny według zasad określonych w ustawie o pomocy społecznej i przepisach wykonawczych do tej ustawy.
Cele i zadania DPS:
1. Dom zapewnia osobom w nim przebywajacym , zwanym dalej mieszkancami, całodobową opiekę oraz zaspokojenie ich niezbędnych potrzeb bytowych, rehabilitacyjnych, edukacyjnych, społecznych i religijnych.
2. Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących na podstawie odrebnych przepisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i cześciową odpłatność do wysokosci limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym
ubezpieczeniu zdrowotnym.
3. Zasady organizacji i funkcjonowania Domu uwzgledniają stopień psychicznej i fizycznej sprawności mieszkańców, ich prawo do intymnego i godnego życia , ochronę ich dóbr
osobistych oraz możliwość zachowania samodzielności i wyboru stylu życia.
4. Podstawa organizacji Domu jest „system rodzinkowy” wypracowany przez Założycielkę Zgromadzenia Matkę Wincentę Jadwigę Jaroszewska, odpowiednio adaptowany do wymogów miejscowych.
5. Dom świadczy usługi wg standardów określonych rozporządzeniem w sprawie domów pomocy społecznej, a w szczególności:
- w zakresie potrzeb bytowych, zapewniajac:
a) miejsce zamieszkania, wyposażone w niezbędne meble i sprzęty, pościel,
b) wyżywienie w ramach obowiazujacych norm żywieniowych,
c) odzież i obuwie,
d) utrzymanie czystosci;
- opiekuncze, polegajace na:
a) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
b) pielęgnacji,
c) niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych;
- wspomagające, polegające na:
a) umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
b) podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców,
c) umożliwieniu zaspokajania potrzeb religijnych i kulturalnych,
d) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
e) stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i środowiskiem,
f) działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwosci,
g) zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
h) zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców,
i) sprawnym załatwianiu skarg i wniosków mieszkanców;
- w zakresie potrzeb edukacyjnych, zapewniające dzieciom:
a) pobieranie nauki,
b) uczestnictwo w zajęciach rewalidacyjnych,
c) uczenie i wychowanie przez doświadczenie życiowe.